چگونه بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان، کووید 19 را در سال 2021 مدیریت کردند؟

قسمت اول: بازی‌های المپیک

سال گذشته شاهد لغو گسترده رویدادها در سراسر جهان و به تعویق افتادن بی‌سابقه المپیک، مسابقات تنیس ویمبلدون، مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا و صدها رویداد ورزشی دیگر به سال 2021 بودیم. تنظیم کردن شرایط و ضوابط رویدادها، مطرح کردن مطالبات بیمه‌ای، مشورت کردن با مقامات بهداشتی و اجرا کردن محدودیت‌ها و استراتژی‌های جدید برای اطمینان از ایمنی عمومی در هنگام بازگشایی از جمله این اقدامات بود. در سال جدید، تصمیم برای از سرگیری این رویدادهای به تعویق افتاده با ظهور انواع جدید کووید و جنجال‌های زیاد همراه بود.

بنابراین، برگزارکنندگان چگونه عمل کردند؟ در قسمت اول، ما قصد داریم بازی‌های المپیک را از نزدیک بررسی کنیم.

المپیک توکیو

پس از به تعویق افتادن بی‌سابقه المپیک در سال 2020 به دلیل کووید 19، بازی‌های المپیک تابستانی 2020 توکیو در سال 2021 از 23 جولای تا 8 آگوست در میان بحث‌های فراوان برگزار شد. ساکنان محلی اعتراضاتی را به راه انداختند و بسیاری این سوال را مطرح کردند که با توجه به گسترش انواع جدید کووید 19 آیا میزبانی رویدادی با حضور هزاران ورزشکار و تماشاگر از سراسر جهان عاقلانه است؟ نهایتا با هدف شناسایی و مدیریت خطرات، یک گروه مشاورۀ متخصص توسط برگزارکنندگان رویداد تشکیل شد.

این گروه موظف به طراحی و اجرای مجموعه ای از قوانین سختگیرانه تست کرونا، ایزوله سازی و فاصله‌گذاری اجتماعی با همکاری مسئولان بهداشتی شد. به ویژه، آنها احساس کردند که نیاز به طراحی فضاهای قرنطینه ویژه اقامت دارند تا ورزشکاران و تماشاگران را از تماس با ساکنان محلی توکیو دور نگه دارند، به خصوص اینکه اکثر آنها نمی‌خواستند این رویداد برگزار شود.

برخی از این محدودیت ها عبارت بودند از:

  • ممنوعیت حضور تماشاگران داخلی و بین‌المللی برای رویدادهای توکیو.
  • مسابقات ماراتن و مسابقه پیاده روی به مکان‌های دورافتاده و خارج از توکیو منتقل شدند و تماشاگران اجازه نداشتند در مسیر قرار بگیرند.
  • در رویدادهایی که تماشاگران مجاز بودند، آنها در معرض فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت های استفاده از ماسک قرار گرفتند و اجازه نداشتند فریاد بزنند، سوت بزنند یا با صدای بلند صحبت کنند.
  • همه ورزشکاران و کارکنان باید هر روز آزمایش آنتی ژن انجام می‌دادند.
  • ورزشکاران و کارکنان باید قبل از ورود به ژاپن دو آزمایش کووید 19 در فرودگاه می‌دادند و در صورت گرفتن نتیجه منفی اجازه ورود پیدا می‌کردند.
  • همه ورزشکاران در بدو ورود ملزم به انجام یک قرنطینه سه روزه و آزمایش هر روزه بودند.
  • استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در ژاپن به مدت 14 روز برای تمام شرکت‌کنندگان در بازی‌ها ممنوع شد.

درهر حال، بازی‌های المپیک با سخنرانی رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) با تمجید از رقابت‌های امسال به‌عنوان «امید، همبستگی و صلح» به پایان رسید.

تاثیر کووید 19 بر المپیک توکیو

درباره اعداد و ارقام بحثی نیست؛ از زمانی که بازی‌های المپیک در توکیو آغاز شد، تعداد مبتلایان روزانه افزایش یافت. توکیو تا پایان ماه آگوست تحت وضعیت اضطراری قرار گرفت و تعداد موارد ابتلا در آن ماه رکورددار بود.

 

با این حال، تعداد ورزشکاران آلوده و کارکنان المپیک به طرز باورنکردنی کم بود. مقامات از اول جولای در مجموع 430 نتیجه مثبت را در میان ورزشکاران و کارکنان المپیک ثبت کردند و بیش از 630000 آزمایش غربالگری را انجام دادند.

بحثی که اکنون در جریان است این است که آیا این افزایش عفونت تصادفی بوده یا ناشی از بازی‌های المپیک بوده است.

کمیته بین‌المللی المپیک مدعی است که بازی‌های المپیک و شیوع ویروس کرونا در ژاپن به هم مرتبط نبودند. این کمیته علناً اعلام کرد که آزمایش‌های روزانه و همچنین «سیستم حبابی» که شرکت‌کنندگان المپیک را از مردم ژاپن جدا می‌کرد، از انتقال بین دو گروه جلوگیری کرد.

یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن با ارزیابی کمیته بین‌المللی المپیک موافقت کرد و رئیس کارگروه تخصصی آن را “بازی ایمن و امن” توصیف کرد.

با این حال، مقامات بهداشتی ژاپن می گویند که اگرچه ممکن است تعداد افراد از طریق واکسیناسیون و آزمایش در داخل دهکده المپیک کم نگه داشته شده باشد، اما این با فعالیت‌ها و رفتارهای خارج از آن مطابقت ندارد. نرخ پایین واکسیناسیون همراه با نقص در فاصله‌گذاری اجتماعی و… به این معنی است که المپیک به طور غیرمستقیم منجر به موارد بیشتر شد.

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه

شخصیت هر رویداد منحصر به فرد استچگونه بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان، کووید 19 را در سال 2021 مدیریت کردند؟

برخی از مشتریان ما

در ارتباط باشیم


نشانی:

ایران – تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به پارک وی، کوچه مهناز،  پلاک 27، کانون ایران نوین

تلفن:

02127634
09309000399

ساعات کاری:

شنبه تا چهارشنبه: 18 – 8:30

پنجشنبه: 13 – 8:30

ما را دنبال کنید

کلیه حقوق محفوظ است 1400-1399