رویداد در چند مکان و رویداد در یک مکان ثابت؛ مثل المپیک باشیم یا مثل جشنواره کن؟

رویدادها می‌توانند در یک مکان یا در لوکیشن‌های مختلف برگزار شوند. رویدادهای چندمکانه، پیچیدگی‌های خاص خودشان را دارند.مثلا المپیک به عنوان رویدادی که همزمان در چند مکان (شهر) اتفاق می افتد، باید از نظر پایین آوردن امکان ریسک‌های مدیریتی، از سوی یک دفتر مرکزی رهبری شود.

شاید اولین چیزی که با گفتن موبایل ایونت یا طبق ترجمه کلمه به کلمه آن “رویداد سیار” به ذهن می‌آید، رویدادهایی همچون کارناوال باشد که به صورت سیار اجرا می‌شوند، اما منظور این نیست. یک رویداد سیار در واقع رویدادی تکرارشونده است که در مکان‌های مختلف برگزار می‌شود. همچون کنفرانس‌هایی که به صورت دوره‌ای در شهرها و کشورهای مختلف برگزار می‌شوند یا اکسپوهایی که با یک مضمون مشخص، هر دوره در جایی از یک کشور برپا می‌شوند. موبایل ایونت‌ها در شهرهای میزبان مختلف، همچنین در مکان‌های مختلف ولو طبیعت اتفاق می‌افتند. این ایونت‌ها هم تمامی ویژگی‌های استاندارد یک ایونت ثابت را دارند.

در مقابل، رویدادهای مکان ثابت معمولا به صورت متناوب در یک مکان برگزار شده و به نام همان مکان شناخته می شوند.

رویدادهای ملی و محلی و همینطور رویدادهای پزشکی بیشتر به صورت ثابت برگزار می‌شوند.

اما المپیک یک رویداد مشترک از سیار و ثابت محسوب می‌شود چرا که از نظر برگزاری در کشورهای مختلف ایونت سیار است اما از لحاظ شهرت در برگزاری‌اش صرفا در یک شهر، یک ایونت ثابت محسوب می‌شود.

رویدادهای ثابت به صورت تکرارشونده در یک مکان برگزار می‌شوند و چند نقطه قوت دارند. اول از همه، مکان برگزاری، با ارزش‌‌های برند نزدیکی و همخوانی دارد.  تصویر میان خودِ رویداد و مکان برگزاری اش باید بسیار قوی باشد آنقدر که به صورت مختصر، استراتژی آن رویداد را در دل خود داشته باشد. نکته دوم این است که مکان ثابت برگزاری، به کمیته برگزاری یک رویداد فرصتِ داشتن پایگاهی ثابت با کارمندان و تجهیزاتی ثابت را می‌دهد که در هر دوره، امکان بهبود و رفع ایرادات قبلی آن وجود داشته باشند.

گردشگری را حتما باید یکی از مهم ترین ارکان یک ایونت ثابت دانست. مثلا یک رویداد ورزشی همچون تنیس ویمبلدون را در نظر بگیرید، این رویداد هم تماشاگران ثابت دارد و هم توریست‌هایی که به بهانه حضور در این رویداد در آنجا حاضر می‌شوند.

در زمینه فرهنگی، رویدادهای ثابت بالاترین درجه اهمیت را در مطرح کردن یک محله، منطقه، کشور یا حتی یک رویداد بین‌المللی دارند. رویدادهای فرهنگی ثابت شامل جشنواره‌ها، کنسرت‌ها، اجراهای فضای باز و بسته هستند که می‌توانند  بر اساس فصل تعریف شوند. از این دست می‌توان به تئاترهای تابستانه در فضای باز یا کنسرت‌های کوهستانیِ زمستانی اشاره کرد.

رویدادهای تجاری به خصوص آنهایی که توسط انجمن‌های بین‌المللی برگزار می‌شوند، معمولا در قالب ایونت‌های ثابت هستند. میزبانی یک نمایشگاه بین‌المللی موتور مثل دیترویت، فرانکفورت و ژنو که به صورت سالانه در یک فصل غیرتوریستی برگزار می‌شود، هتل‌ها، رستوران‌ها و  مراکز گردهمایی را درگیر می‌کند. در کنار اینها نمایندگان صنعت، مردم و رسانه‌ها هم در آن مشارکت می‌کنند.

رویدادهای اجتماعی، به خصوص رویدادهای مذهبی، معمولا در یک مکان ثابت برگزار می‌شوند و می‌توانند یک رویداد محلی کوچک یا یک رویداد بین‌المللی بزرگ باشند. مراسم حج یکی از این رویدادهای ثابت و بزرگ بین‌المللی است که برای مسلمانان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. چنین مراسمی طبیعتا مدیریت پیچیده‌ای از تامین امنیت تا اسکان، پذیرایی، حمل و نقل و همچنین جمع‌آوری زباله‌ها دارد.

بسیاری از مکان‌‌ها هم ایونت‌های مخصوص به خودشان را خلق می‌کنند که با ارزش‌های برندشان همسو است. جشنواره‌های غذا، یا فشن‌شوها نمونه‌هایی از این ایونت‌های ثابت محلی هستند.

رویدادهای مکان-محور، نسخه برتر رویدادهای ثابت هستند. آنقدری که اسم مکان برگزاری و خود آن رویداد در هم تنیده شده است. از این دست می‌توان در ورزش به ماراتن نیویورک، یا مسابقات اسکی کیتزبوهل اتریش، در فرهنگ به جشنواره فیلم کن ، برلین یا ونیز و در موسیقی به جشنواره سالزبورگ اشاره کرد.

گستره ایونت‌های اجتماعی از باله اپرای وین تا فستیوال اکتبر مونیخ، هم جامعه خواص را جذب می‌کنند و هم جمعیت هواداران غیر بومی و بین‌المللی را. کارناوال ریودو ژانیرو یکی دیگر از همین رویدادهای مکان-محور است. این رویدادها توانسته‌اند با نام همان شهر در شهرهای دیگر دور دنیا هم برگزار شوند. مثلا باله ونیز در نیویورک به اجرای برنامه می‌پردازد.

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه

برگزاری رویداد اثربخشوقتی از رویداد بزرگ یا کوچک حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟

برخی از مشتریان ما

در ارتباط باشیم


نشانی:

ایران – تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به پارک وی، کوچه مهناز،  پلاک 27، کانون ایران نوین

تلفن:

02127634
09309000399

ساعات کاری:

شنبه تا چهارشنبه: 18 – 8:30

پنجشنبه: 13 – 8:30

ما را دنبال کنید

کلیه حقوق محفوظ است 1400-1399