چگونه بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان، کووید 19 را در سال 2021 مدیریت کردند؟

قسمت دوم: یورو 2020 و ویمبلدون

با تصمیم به بازگشایی بر خلاف توصیه برخی کارشناسان بهداشتی،مدیران ورزشی و برگزارکنندگان رویدادهای بزرگ بار دیگر در شرایط سختی قرار گرفتند. آنها مجبور بودند به راه‌های جدیدی برای برگزاری ایمن مسابقات و بازی‌ها بپردازند، در غیر این صورت جان کارکنان، ورزشکاران و هواداران را به خطر می‌انداختند.

با توجه به اینکه بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان در سال 2021 اکنون پشت سر گذاشته شده‌اند، می‌توانیم نگاهی به موفقیت مدیران در مواجهه با چالش‌های ایجاد شده کووید 19 بیندازیم. در پست قبلی المپیک را بررسی کردیم. در این پست، در مورد مسابقات جام یوفا و تنیس ویمبلدون در سال های 2020 و 2021 صحبت می‌کنیم.

اتحادیه فوتبال اروپا (UEFA) برای جام ملت‌های اروپا، که معمولا به عنوان یوفا یورو 2020 یا به طور ساده یورو 2020 شناخته می‌شود، هر چهار سال یک‌بار این مسابقات را در استادیوم‌های سراسر اروپا برگزار می‌کند. برگزارکنندگان که در سال 2020 به دلیل کووید 19 مسابقات را لغو کردند، تصمیم به برگزاری این رویداد در سال 2021 گرفتند.

از نظر مدیریت ویروس کرونا، یوفا در یورو 2020 شروع سختی داشت. حتی قبل از اینکه پای هیچ بازیکنی به توپ بخورد، کشورهای میزبان و یوفا چند مناقشه بحث‌برانگیز بر سر قوانین ویروس کرونا، تعداد جمعیت شرکت‌کننده و محدودیت‌های قرنطینه برای ورزشکاران و مقامات داشتند که همه اینها در بحبوحه گسترش انواع ویروس کرونا در اروپا بود. یوفا حتی متهم شد که دولت‌ها را برای کاهش محدودیت‌ها تحت فشار قرار داده است.

یورو 2020 در 11 ژوئن 2021 آغاز شد و تمام مسابقات از جمله فینال‌ها در 11 شهر میزبان تا 11 جولای به پایان رسید. تعداد زیادی از محدودیت‌ها و سیستم‌های نظارتی برای ویروس کرونا بسته به قوانین کشور میزبان اعمال شد، از جمله:

  • یک سیستم ردیابی دیجیتالی سازمان بهداشت جهانی (WHO) اروپا برای نظارت بر شیوع کووید 19 در شهرهای میزبان راه اندازی شد.
  • ماسک، آزمایش و محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی در مکان‌ها اعمال شد.
  • محدودیت‌های قرنطینه و «حباب‌های ورزشکاران» در تلاش برای جلوگیری از انتشار ویروس در سراسر مرزها وجود داشت.
  • کاهش ظرفیت در برخی از استادیوم ها: اندازه جمعیت از کاملاً پر، مانند 60000 نفر در بوداپست، تا 25-45٪ ظرفیت در سایر ورزشگاه ها که اغلب بین 10-15 هزار تماشاگر وجود داشته، متغیر بود.

یوفا همچنین مجبور شد مجموعه جدیدی از قوانین ویژه روز مسابقه  را با توجه به شیوع کووید 19 طراحی کند. دلیل وضع این قوانین جدید، مثبت شدن جواب آزمایش کرونای ورزشکاران، درست قبل از مسابقات بود. لذا تعداد تیم‌ها از 23 بازیکن به 26 بازیکن افزایش یافت، تا در صورتی که بازیکنانی به دلیل کووید 19 رد صلاحیت شدند، نفر ذخیره برای آنها وجود داشته باشد.

 

تاثیر کووید 19 بر یورو 2020

اگرچه هواداران فوتبال ممکن است مخالف باشند، اما بسیاری استدلال می‌کنند که میزبانی یورو 2020 در سال 2021 شامل تعداد زیادی تماشاگر در بسیاری از کشورها بود. با وجود اینکه سویۀ دلتا در ماه ژوئن در اروپا جهش یافت، سازمان‌دهندگان این رویداد، طبق برنامه با تعداد زیادی تماشاگر در استادیوم‌ها کارهایشان را پیش بردند.

در ماه جولای، WHO اعلام کرد که ازدحام جمعیت، سفر و کاهش محدودیت‌های اجتماعی تعداد موارد جدید را تا 10 درصد در شهرهای میزبان یورو 2020 افزایش داده است.

همیشه مسابقات یورو 2020 تبدیل به رویدادهای فوق‌العاده پر بازدیدی شده‌اند، این بار نیز با شناسایی بیش از 2000 مورد جدید در اسکاتلند که مستقیماً به مسابقات یورو 2020 و مشاهده رویدادها در سراسر بریتانیا مرتبط بود این مساله تائید شد. شواهد نشان می‌داد که افراد آلوده در رویدادهای یورو 2020 شرکت کرده و در گسترش نوع دلتا نقش داشته‌اند، علیرغم اینکه استادیوم‌ها از تمامی تماشاگران، جواب منفی آزمایش در 48 ساعت گذشته را خواسته بودند.

هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان، تصمیم یوفا برای میزبانی از 42000 هوادار در بازی 29 جولای بین آلمان و انگلیس را “کاملاً غیرمسئولانه” خواند و افزود: “من شک دارم که برگزاری این مسابقات فقط با دلیل تجاری نباشد”.  در کل، یوفا به دلیل سوءمدیریت در اعمال محدودیت‌های ویروس کرونا و در اولویت قرار دادن سود نسبت به امنیت شرکت‌کنندگان به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

 

مسابقات تنیس ویمبلدون

هنگامی که مسابقات تنیس معروف ویمبلدون در سال 2020 برای اولین بار بعد از زمان جنگ جهانی دوم به دلیل کووید 19 لغو شد، برگزارکنندگان رویداد توانستند به لطف بیمه، 141 میلیون دلار ضرر را جبران کنند. با این حال، در سال 2021، بیمه‌گران دیگر برای لغو نمی توانستند مبلغی را پرداخت کنند.  بنابراین، تا آنجا که به برگزارکنندگان مربوط می شد، مسابقۀ به تعویق افتاده باید ادامه می یافت.

خوشبختانه برای برگزارکنندگان، هواداران، ورزشکاران و همچنین دولت بریتانیا راه حل جدیدی برای توجیه برگزاری رویدادهای بزرگ در طول یک بیماری همه گیر پیدا شد: “تبدیل کردن مسابقات ویمبلدون به محل انجام تحقیقات علمی”.

دولت بریتانیا اجازه داد ویمبلدون ادامه یابد و از این رویداد به عنوان محل آزمایش برای اولین مطالعه در مقیاس بزرگ در مورد مؤثرترین راه‌های مهار ویروس کرونا در رویدادهای بزرگ استفاده شود. “برنامه تحقیقاتی رویدادهای دولتی” یک تحقیق چند مرحله‌ای از رویدادهای بزرگ در بریتانیا است که در آن محققان با سازمان‌دهندگان برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد رفتار، حرکت، تهویه و آزمایش کار می‌کنند.

ویمبلدون به چیزی بیش از یک رویداد ورزشی تبدیل شد؛ یک مطالعه موردی برای فاز سوم تحقیق با سازمان‌دهندگانی که اقدامات مهار کووید 19 را اجرا و نظارت می‌کردند. برخی از این اقدامات عبارتند از :

  • کاهش ظرفیت مخاطب: 50 درصد ظرفیت برای تورنمنت‌های معمولی، اما در مسابقات فینال‌ 100 درصد ظرفیت مجاز بود.
  • مخاطبان و کارکنان می بایست پوشش ماسک، نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
  • شرکت کنندگان باید مدرکی مبنی بر واکسیناسیون یا مصونیت یا آزمایش کرونا منفی چند روز قبل را نشان می‌دادند.
  • به‌جای اجاره خانه‌های شخصی در دهکده ویمبلدون، ورزشکاران و همراهان آن‌ها مجبور بودند در یک هتل تعیین‌شده و تحت نظارت در لندن به عنوان بخشی از آنچه مسابقات «محیط با حداقل خطر» نامیده می‌شد، اقامت می‌کردند.
  • ورزشکاران و کارکنان تحت آزمایش‌های منظم ویروس کرونا و یک برنامه ردیابی بودند.

تاثیر کووید 19 بر مسابقات ویمبلدون

صد و سی و چهارمین دوره مسابقات تنیس ویمبلدون از 28 ژوئن تا 11 جولای سال 2021 برگزار شد و عموماً به عنوان یک موفقیت مورد تحسین قرار گرفت. تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر شیوع یا رشد موارد کووید 19 مرتبط با این رویداد گزارش نشده است. با این حال، میزان تست و بازخورد شرکت‌کنندگان پس از این رویداد بسیار کم بود.

نتایج حاصل از گزارش مرحله اول برنامه تحقیقاتی رویدادهای دولتی (که شامل مطالعه ویمبلدون نمی‌شود) نشان می‌دهد که «با عوامل کاهش‌دهنده، مانند فاصله‌گذاری اجتماعی در نقاط نزدیک، پوشاندن صورت و محدود کردن زمان‌های ورود و خروج، می‌توان رویدادها را بیشتر انجام داد. ایمنی افزایش یافته و در عین حال خطر انتقال را کم می‌کند.

ویمبلدون همچنین به ما نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های بیمه نقش بزرگی در شکل‌دهی به تصمیمات برگزارکنندگان رویداد در طول کووید 19 داشته‌اند. اگر سازمان‌دهندگان بیمه انعطاف‌پذیری داشته باشند، می‌توانند رویدادها را به تعویق بیاندازند: برعکس، اگر نتوانند هزینه‌ها را جبران کنند، به احتمال زیاد با وجود خطرات احتمالی، رویدادها را ادامه خواهند داد.

دانشجویان مدیریت رویدادهای دانشگاه تورنس در مورد مکان‌ها و رویدادهای ورزشی بزرگ، از جمله استفاده از آنها برای مسابقات بین المللی تحقیق می‌کنند. آنها می‌آموزند که سازمان‌دهندگان رویداد چه تأثیری بر ارائه ایمن رویدادهای مهم در سراسر جهان دارند و چگونه می‌توانند مسائل را در یک بحران مدیریت کنند.

نویسنده: آندریا والترز، استاد دانشگاه در مدیریت رویداد

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه

چگونه بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان، کووید 19 را در سال 2021 مدیریت کردند؟100 رویداد برتر جهان- شماره یک لیست آرزوها؛

برخی از مشتریان ما

در ارتباط باشیم


نشانی:

ایران – تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به پارک وی، کوچه مهناز،  پلاک 27، کانون ایران نوین

تلفن:

02127634
09309000399

ساعات کاری:

شنبه تا چهارشنبه: 18 – 8:30

پنجشنبه: 13 – 8:30

ما را دنبال کنید

کلیه حقوق محفوظ است 1400-1399