بلاگ

مشتری یا برند؟

  • چند گروه از مخاطبین هستند که باید از این برند آگاه شوند.
  • چه گروه‌هایی؟
  • علاوه بر مردم، تعدادی از پزشکان و تکنسین‌های داروخانه‌ها هم می‌توانند با کرم‌ها و پمادهای این برند آشنا شوند تا برای افرادی که از آن‌ها مشاوره می‌گیرند، این محصولات را تجویز کنند. 
  • خب اینطور نمی‌توانیم همه‌ی آن‌ها را مخاطب یک ایونت قرار دهیم.
  • دقیقا. باید دو مدل ایونت برگزار کنیم؛ یک ایونت B2B و یکی هم B2C.

و جلسه دقیقا همین‌جا متوقف شد.

به خاطر دارم تا قبل از برگزاری این ایونت، همیشه در برگزاری ایونت‌های B2C مشارکت داشتم؛ ایونت‌هایی که مخاطب آن‌ها همیشه مشتری‌های محصول بودند. در این ایونت‌ها تمرکز روی ساختن یک رابطه‌ی قوی بین برند و مخاطبین آن می‌باشد. رویکرد رویدادهای B2C بیشتر بر محور احساسات می‌چرخد. حاضران،  در این رویدادها به دنبال تجربه کردن آن چیزی هستند که برایشان طراحی کرده‌ایم. یک تجربه‌ی به یادماندنی که یک دید مثبت از برند را در ذهن آن‌ها حک کند. به طور مثال قرعه‌کشی‌ها، رود شوها (Road Show)، ایونت‌های عمومی و… .

و حالا قرار بود پروژه‌ی برگزاری یک ایونت B2B را هم تجربه کنم. تا جایی که می‌دانستم، مخاطب در این نوع ایونت‌ها، از کارکنان دیگر شرکت‌ها  و یا حتی رهبران صنایع مختلف بوده و هدف، برقراری ارتباط با آن‌ها در جهت پیش بردن اهداف ایونت است. در این رویدادها، میزبان متخصصین و صاحب‌نظرانی هستیم که براساس بحث‌هایی منطقی و بررسی‌هایی دقیق به دنبال افزایش اطلاعات در زمینه‌ی کسب و کار خود هستند. مانند سمینارها، کنفرانس‌ها، رونمایی محصول و… .

نمی‌توانستم نگرانی‌ام را انکار کنم. نیاز داشتم بیشتر مطالعه کنم، بیشتر در تفاوت‌های این دو مدل دقت کنم و همین کار را هم کردم. اما واقعیت این است که تا دل به کار نمی‌دادم عمق این تفاوت‌ها را حس نمی‌کردم. برنامه ریزی ما این بود که برای یک سری محصولات پوستی هر دو مدل ایونت را برگزار کنیم. برای مدل B2C، یک رودشو برگزار کردیم و برای مدل B2B، یک کنفرانس پزشکی مختص پزشکان پوست و مو و تکنسین‌های داروخانه‌ها در نظر گرفتیم که پزشکان پژوهشگر در این زمینه در آن سخنرانی می‌کردند و در حین این آموزش محصولات مد نظر را به حضار معرفی می‌کردند.

همانطور که پیش‌تر گفته بودم قدم اول تشخیص دادن مخاطبان است. مشتری‌ یا برند؟

بعد از کسب تجربه در این زمینه می‌توانم بگویم برگزاری رویدادهای B2B قطعا نیازمند مسئولیت‌پذیری بیشتری است؛ چرا که باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که نمایندگان بیزینس‌های حاضر در رویداد را در برقراری ارتباطات و فراگیری اطلاعات، ارتقا دهد. در اختیار گذاشتن محصولاتی که هنوز به بازار وارد نشده‌اند برای افراد می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در ادامه باید اضافه کرد که تعداد کمتر مهمانان هم می‌تواند حس اختصاصی بودن مراسم را بیشتر به افراد انتقال دهد.

با اینکه مطرح شد که نقش احساسات در ایونت‌های B2C پررنگ‌تر است، اما نباید فراموش کرد که در ایونت‌های B2B هم می‌توانیم احساسات شرکت‌کنندگان را برانگیزیم؛ به طور مثال با برگزاری یک نمایش ویژه که دربردارنده‌ی کانسپت کلی ایونت است. توجه داشته باشید که مخاطبین ایونت‌های B2B معمولا مشغله‌ی زیادی دارند؛ پس برای افزایش اشتیاق آن‌ها برای تعامل و شرکت در ایونت، نیازمند طراحی یک تجربه‌ی منحصر بفرد و جذاب هستیم، اما در نهایت نباید تمرکز اشخاص را بر موضوعات تخصصی برهم زنیم.

اگر دستمان برای تاریخ برگزاری رویداد B2B باز باشد، می‌توانیم تاریخی را برای برگزاری ایونت انتخاب کنیم که بیشترین ارتباط را با زمینه‌ی فعالیت برند داشته باشد. به طور مثال پبشنهاد ما برای زمان برگزاری ایونت B2B این برند مراقبت پوستی در ماه آگاهی از سرطان پوست بود.

در نهایت نکته‌ای که نباید فراموش کنیم این است که هیچ کدام از این دو مدل بر آن یکی برتری ندارد و هر کدام اهداف خاص خودشان را دنبال می‌کنند. دستاوردهایی که از طریق برگزاری ایونت‌های B2B ممکن می‌شود از طریق B2C ممکن نیست و بالعکس. ولی در نظر داشتن این تفاوت‌ها می‌تواند به کیفیت رویدادهایمان کمک شایانی کند.

نویسنده: مهرآفرین لسانی

ویراستار: یاسمن سبحانی

منابع: https://www.eventplanner.net/news/9178_how-to-navigate-the-differences-between-b2b-and-b2c-events.html#:~:text=With%20B2B%20events%2C%20you’ll,appeal%20to%20their%20consumer%20mindset.

https://www.linkedin.com/pulse/big-difference-between-b2b-b2c-events-martin-napiane

 

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه

ایونت مارکتینگ

برخی از مشتریان ما

در ارتباط باشیم


نشانی:

ایران – تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به پارک وی، کوچه مهناز،  پلاک 27، کانون ایران نوین

تلفن:

02127634
09309000399

ساعات کاری:

شنبه تا چهارشنبه: 18 – 8:30

پنجشنبه: 13 – 8:30

ما را دنبال کنید

کلیه حقوق محفوظ است 1400-1399